Verenigde Arabische Emiraten - Abu Dhabi

Wanneer we verderreizennaar Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, is onze eerste stop bij hetFerrari eiland (het Yas eiland),voorFormule-1 liefhebbersnatuurlijk een must. Het is groots, imponerend, het blinkt en schittert, er zijn achtbanen, tourtochten door het fabricageproces en nog veel meer.... Het Marina circuit mogen we van de bewaking niet op, daar moet veel meer voor geregeld (en betaald...) worden. In de haven mogen we van de bewaking wel naar de luxe jachten kijken, maar tot aan het hekje en niet verder... Het wordt overigens allemaal uiterst vriendelijk verteld.

Het hotel in Abu Dhabi wat we vanuit Dubai geboekt hebben, is een 5-sterrenhotel. Hoe dat kan, is ons ook een raadsel, maar bij het boeken kwam het bovenaan de lijst als goedkoopste. Alleen het ontbijt blijkt er niet bij in te zitten. Dat kost 15 euro pp. Dus wij halen ‘s morgens wel even een broodje in een Indisch tentje in de buurt.....Wanneer we aankomen worden direct onze autosleutels ingenomen en wordt de auto met al onze bagage weggereden. Pffff.... dit blijkt dus de normaalste zaak van de wereld te zijn, want later wordt al onze bagage op onze kamer gebracht en krijgen we een ticket waar we ons mee kunnen melden bij de portier, die vervolgens iemand een sleuteltje op laat zoeken en weer iemand anders de auto op laat halen, waarna we vriendelijk uitgenodigd worden plaats te nemen. We voelen ons bijna de sjeikh zelf .... Al hadden we voor ons gevoel op z'n minst een Bently of iets dergelijks moeten hebben en geen Nissan Sunny.

Abu Dhabi zelf is ruimer, groener en mooier dan Dubai. Ook al zijn er kennelijk bijna net zoveel buitenlanders als in Dubai, we zien veel meer Emirati op straat (ook veelal in de traditionele kleding). We bekijken het paleis van Sjeikh Zayed bin Sultan al Nahyan, wat verder niet voor publiek toegankelijk is. Het Palace hotel in de buurt is dat wel, maar daar mogen Henk en Rens met hun kniebroek met blote benen niet in ...... Hilarisch genoeg mag Mia er met korte mouwtjes en een kniebroek wél in. De haven en de grootste shoppingmall zijn ook het bekijken waard. Wanneer de zon ondergaat en de dames de shoppingmall verlaten, rijden de jongens in hun dure auto's rond om de aandacht van de meisjes te trekken. Als dat lukt, geven ze een briefje met hun telefoonnummer af. En dan maar afwachten of het meisje belt.... De corniche, een soort brede strandboulevard met eettentjes, wat vermaak voor kinderen e.d. is 's avond ook een verzamelpunt van jong en oud. Ook hier proberen jonge mannen op snelle waterscooters de aandacht van de meiden te krijgen.

Wanneer we de volgende dag via één van de brede 8-baans wegen door de stad, Abu Dhabi weer verlaten, nemen we de route dwars door Oman om vervolgens langs de kustweg weer terug te rijden richting Muscat. Op zondagavond leveren we de auto weer in op het vliegveld en verdwijnen rond 21:00 uur achter de douane. Rens volgt zo'n 6 uur later met een andere vlucht, nadat hij eerst nog afscheid genomen heeft van zijn Omaanse vrienden. De volgende middag, op 2e Paasdag zien we elkaar terug op vliegveld Düsseldorf, van waar we gezamenlijk weer huiswaarts keren. We moeten nog even wennen aan het overweldigende groen onderweg...

Annie

Wat een schitterende plaats Abu Dabhi zo te zien;
jullie zullen verbaasd zijn geweest hoe mooi;
dit is pas echt genieten.
Groetjes, Annie