Noorwegen - laatste deel

Vanuit een camping in de omgeving van Kongsberg gaan we met ons hele boeltje weer op weg en maken een tussenstop bij de zilvermijnen. Bij het ticket worden oordopjes geleverd, want het treintje wat je de mijn in brengt, maakt een hels kabaal. De wagonnetjes zien er uit als een soort leeuwenkooien met tralies ervoor. Het levert al voor vertrek hilarische fotosessies op. Overigens hadden de mijnwerkers destijds niet eens van die wagentjes. Die moesten met de trap naar beneden. Eén uur om beneden te komen en 2 uur om weer boven te komen. We worden zo'n 2,5 kilometer ver en 342 meter diep de Koningsmijn ingereden en krijgen daar een interessante rondleiding en uitleg. Veel mijnwerkers stierven voortijdig door gebrek aan frisse lucht, door de kou of door ongelukken met vuur en/of springstof. De rotsen zijn hier keihard, dus zonder springstof vorderden ze in eerste instantie maar een centimeter per dag. De mijnwerkers namen ook wel eens een schilfertje zilver mee, wat ongeveer net zo veel was als hun hele jaarloon.

Naderhand reizen we verder en belanden in Drammen, een voorstadje van Oslo met een mix van oude en nieuwe bouwwerken, veel groen en water, dat fraai langs de Drammensfjorden ligt. De camping is een soort verzamelpunt voor reizigers die hun reis net gestart zijn, dan wel inmiddels met de terugreis bezig zijn. Altijd leuk voor de verhalen tijdens de afwas.... We maken een rit door de 213 meter hoge en 1650 meter lange Spiraaltop, een binnen in een berg gebouwde omhoog spiraliserende weg van zo'n 50 meter doorsnee. Bovenaan is een parkeerplaats met een prachtig uitzicht over de hele stad.

Vanaf de camping kunnen we handig in een uur met de bus naar Oslo. Een in Nederland geboren Tunesiër tekent ons vanaf het station vriendelijk de weg uit naar het startpunt van onze wandelroute. Hij vertelt het goed te hebben in Noorwegen, maar mist wel de Hollandse gezelligheid én de Edammer kaas. We wandelen via dé winkelstraat van Oslo naar het Koninklijke Slot, wat in de stijgers staat. Via het bijbehorende enorme park lopen we naar het Rädhuset (stadshuis). We zien nogal wat mensen op straat zitten met een (leeg) kartonnen bekertje van McDonalds voor zich. En nee, ze hebben dus niet allemaal nét de koffie op ..., het is de bedoeling dat je daar een kleine bijdrage in gooit. Via de haven gaan we naar de vesting en het bijbehorende slot. Als laatste bekijken we het spiksplinternieuwe Operahuset, waar je letterlijk het dak op kan. Je loopt vanaf de begane grond een schuine helling op, waar je uiteindelijk op flinke hoogte een mooi uitzicht hebt over de haven en de hele stad.

Als we vertrekken uit Drammen voor onze terugreis regent het pijpestelen. Onderweg wordt het gaandeweg droog en we maken een tussenstop om te overnachten op een Zweeds eilandje bij Stenungsund. De volgende dag trekken we verder naar Ishoy, een buitenstadje van Kopenhagen. Nog even wat boodschappen doen blijkt een heel avontuur. We belanden in een mega-warenhuis waar we eerst de laatste mode bekijken, daarna de nieuwste flatscreens, computers, telefoons, mooie meubels, enzovoort, voor we helemaal achteraan bij de zuivel en de groente zijn.

Als we vanuit Ishoy met de trein naar Kopenhagen willen en nét de kaartjesautomaat staan te bestuderen, roept een mevrouw die achter ons langs loopt dat het elke 1e zondag van de maand vrij reizen is. Dat laten we ons geen twee keer zeggen en we stappen zonder kaartje in de vliegensvlugge trein. In Kopenhagen nemen we deze keer de toeristische optie: een hop-on-hof-off bus/boot combi. Vooral de boot blijkt een hele goede keuze, omdat de stad is gebouwd naar Amsterdams voorbeeld, dus met veel grachten en mooie boogbruggen. We zien veel fraaie gebouwen, zowel oude als nieuw, veel zonnige terrassen, fraaie parken, mooie paleizen, kortom: een prachtige stad.

Met nog steeds wisselend wolken en zon reizen we verder huiswaarts en maken een tussenstop in Flensburg nét over de Deense grens in Duitsland. Na een aantal weken Noorse prijzen kunnen we ons geluk niet op in de Duitse supermarkt naast de camping. De bekende alcoholische dranken zijn hier werkelijk voor spotprijzen te koop.... En een pizza kost weer gewoon 2 euro in plaats van 165 Noorse kronen (circa 18 euro). Géén wonder dat er zoveel Noren en Denen op de camping staan. We vervolgen onze weg huiswaarts met nog een stop in Westerstede in Noord-Duitsland.

Gezond en zonder materiaalpech komen we op woensdag 4 juli na 6150 kilometer, 39 overnachtingen op 23 verschillende campings, heel veel foto's en prachtige ervaringen weer thuis. Noorwegen is een prachtig land waar we nu veel van gezien hebben, maar ook nog heel veel niet, daarom moeten we zeker nog een keer terug.

Bedankt voor jullie interesse en reacties, indien van toepassing een prettige vakantie en wat ons betreft wellicht tot de volgende reis ...

Voor wie nog meer foto's wil zien en verhalen wil horen: je/jullie zijn welkom.

Hartelijke groet,

Henk en Mia

Gert Dijk

We hebben jullie reisverslagen met veel plezier gevolgd, prachtige verteltrant! Nog een hele goede thuisreis

hgr Gert & Tina

Ps. kijk nog even naar de mail met een foto van je achtertuin

Jan

Welkom thuis !
We spreken mekaar.

Rens

Dat was alweer het einde van dit avontuur. Het is zo te horen allemaal snel gegaan!

Henk en Jannie

Mooie reisverhalen!
Maar ook een goede thuiskomst gewenst.
Wij gaan nog even vakantie vieren aan de Drome in zuid Frankrijk !
Tot later, komen we de fotoS bekijken.

Groeten Henk en Jannie